iekraušana

Radīšana


Ideja par šova radīšanu radās 1996. gadā. Tajā laikā es biju zinātniskais BBC producents, un zināju, ka televīzija vēlas veidot seriālu par paleontoloģiju. Viņi vēlējās, lai šo seriālu redzētu pēc iespējas lielāka auditorija un būtu iespēja atdzīvināt varoņus. Bija pagājuši tikai daži gadi kopš uz ekrāniem parādījās “Juras laikmeta parks”, kas iezīmēja jaunas tendences dinozauru attēlošanā, un es diezgan naivi domāju, ka mēs varējām izmantot tās pašas tehnikas, lai veidotu seriālus par aizvēstures dabu un dzīvi. Manā iztēlē radās raptors, kurš mēģina noķert spāres Krīta perioda vasaras saulrietā – viens no šiem neparastajiem dzīvniekiem, kas dara kaut ko normālu un dabisku. Kopējais mērķis bija radīt neaizmirstamu pieredzi, kas būtu gan elpu aizraujoša, gan informatīva.

Pētot tālāk, es atklāju to, cik grūti būtu sasniegt šo mērķi. Pirmie piešķirtie naudas līdzekļi, ko saņēmu, lai radītu šos datorizētos dinozaurus, bija 10 000 ASV dolāri. Piemēram “Juras laikmeta parks” par šo naudu parādīja 9 minūtes, bet mums bija nepieciešamas parādīt trīs stundas. Tādējādi, manas sākotnējās idejas bija koncentrētas uz insektiem, augiem un Mezozoīna dabas skatiem, kur retu reizi parādījās dinozaurs. Par laimi mani Apvienotās Karalistes grafiskā uzņēmuma meklējumi noveda pie Framestore, kur satiku Maiku Milne. Viņš saprata, ko tieši es mēģināju sasniegt, un dalījās ar savām idejām, kas ļāva mums samazināt animācijas izmaksas. Pēkšņi, pateicoties Maikam un viņa komandai, es varēju veidot programmu, kas bija pilna ar dinozauriem.

Mēs uzņēmām 6 minūtes garu pilotsēriju starp dažām vecām Vidusjūras priedēm Kiprā, un tas bija pietiekami, lai pārliecinātu BBC, Discovery un BBC Worldwide finansēt sērijas. Bija ļoti svarīgi panākt, lai šī pagātnes vīzija būtu pēc iespējas precīzāka, pat ja tā tika balstīta tikai uz zinātniskajiem pieņēmumiem. Sešus mēnešus mēs tikai pētījām, uzmanīgi izvēloties momentus Mezozoītā, par kuriem zinātnieki zināja visvairāk.

Lai radītu pilnīgu pagātnes ainu, mums bija nepieciešama visa informācija, ko vien spējām atrast. Tad, periodā starp 1997. gada vasaru un 1998. gada ziemu, producents Džaspers Džeims un es izveidojām mazu producēšanas komandu, kas devās uz dažām vietām, kur vēl joprojām auga senie augi un koki, lai varētu nofilmēt pareizos dabas skatus mūsu dinozauriem. Šīs neskartās mežonīgās dabas ainavas ir visskaistākās vietas uz planētas, un mums bija patiess prieks pavadīt tur vairākas nedēļas filmēšanas laikā. Tas ietvēra araukarijas mežus Jaunkaledonijā un dienvidu Čīlē, sarkankoka mežus Kalifornijā, pludmales plaisu Dienvidu salā Jaunzēlandē un Labirintu Tasmānijā.

Kamēr filmēšanas grupa atradās Klusā okeāna dienvidos, filmējot dabas skatus, Maiks Milne un viņa animatoru komanda sāka darbu ar dinozauriem. Saņemot daudz ieteikumus no paleontologiem, mēs izveidojām gandrīz 20 dinozauru modeļus (un dažus dīvainus un brīnišķīgus radījumus no seniem laikiem), un tad pārvietojām tos datorā. Komanda saskarās ar milzīgu uzdevumu. Viņi mēģināja sasniegt kaut ko, kas iepriekš nekad netika mēģināts pat Holivudā – vairākas stundas ilgu augstas kvalitātes animāciju. Pirmo šovu mēs animējām gadu, bet, kad Maika komanda saprata, kā šī lieta darāma, pēdējiem pieciem šoviem bija nepieciešami tikai seši mēneši. Kad bija izveidoti mūsu radījumi, tie izskatījās lieliski, un pēkšņi šī ēra atdzīvojās – staigājoši, skrienoši radījumi, kas cīnās, no kuriem daudzi nemaz nebija redzēti ārpus zinātnisko žurnālu lapām. Kad pirmo reizi ieraudzīju mūsu polārā alozaura attēlus, kurš staigāja pa podokarpiem Jaunzēlandē, es sapratu, ka esam radījuši kaut ko ļoti īpašu. Sešas pusstundu ilgas programmas tika pabeigtas, un pirmā pārraide notika 1999. gada oktobrī BBC1 kanālā.

TIM HAINES
BBC seriāla “Pastaiga ar dinozauriem” radītājs un producents